tisdag 17 juni 2014

På tröskeln till en boom

Så pass dåligt har det informerats i media hur det gått för finländska mångkampare i början av säsongen så tänkte ta saken i egna händer. Det har inte på länge sett så här ljust ut för finländska mångkampare. I de nordiska mästerskapen som gick av stapeln förra veckoslutet stod de finländska juniorerna för den bästa laginstatsen. Den överlägset hårdaste prestationen stod Elmo Savola för som, i och med sina segerpoäng, seglade upp som alla tiders tvåa i den finländska U20-statistiken sedan man i den klassen övergått till de redskap som används idag. Finns såklart även bättre resultat gjorda av juniorer med seniorernas redskap då man tävlade med dem, men det här är fortfarande det nästbästa resultatet under hela 2000-talet.

Under veckoslutet som gått tävlades det i Tammerfors på Ratina stadion där den traditionella Finland-Sverige-Estland landskampen gick av stapeln. Undertecknad medverkade där utan framgång den här gången. Är självklart väldigt besviken över min egen prestation då förväntningarna var betydligt högre, men en liten tröst är att det här ändå var en 200 poäng bättre inledning på säsongen än ifjol. En annan sak som också är ett tecken på att nivån just nu är högre än på åratal är att jag med mina 7218p inte ens ryms med i landslaget som åker till Madeira för att tävla i Europa Cupens första division. För dem som inte visste har även mångkamparna en Europa Cup, vilket man inte får läsa så mycket om om man inte är lite mer instatt i grenen. Var alltså sämsta finne i Estkampen, vilket är en enorm besvikelse men inget som går att förklara med annat än en misslyckad mångkamp för egen del. Laget är inte utsett ännu, men kommer att tas ut enligt statistiken och där ryms jag tyvärr inte med i år. Så för resten av säsongen återstår det då bara en mångkamp av intresse för min del: Kaleva Spelen i Kuopio i början av augusti om inte, i ett väldigt perfekt scenario jag lyckas kvala in till höstens EM-tävlingar i Zürich. Det kräver att minst lika mycket av allt som gick fel nu måste gå rätt i Kuopio. 

För att återgå till det här med standarden just nu så vill jag plocka fram lite historia och statistik. Med mina lite på 7200 poäng ryms jag alltså inte med bland de fyra som får åka och representera Finland till Madeira, men ett resultat som börjar på 7200 har under 2000-talet räckt till medalj i samtliga finska mästerskap förutom fem stycken, varav fyra var riktigt i början av 2000-talet då Finland hade sin senaste boom inom mångkampen. Ser ut som det jag förutspådde i höstas börjar slå in: att vi är på uppgång. Och man behöver inte vara något geni för att räkna ut att saker har gjorts rätt. Det här är såklart bara ett litet, men betydelsefullt, steg i rätt riktning och jag ser ingen som helst orsak till varför det skulle stanna här. Vi är alla unga och från juniorsidan kommer det flera lovande mångkampare som i framtiden kommer att vara med även på seniornivå. Det har aldrig varit så här många om budet då det drar igång i Kuopio och det är bara att hålla tummar och tår i kors och hoppas att alla kommer friska med och att vädret inte förstör någonting. En jämn och bra tävling bäddar för bra resultat.

//Sibbovargen fortsätter att slicka såren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar