söndag 20 april 2014

Calorosas saudações de Portugal

Varma hälsningar från Portugal med andra ord - trots att det är den första regniga dagen här idag. Även den kommer lämpligt i och med att det står vila på programmet. Blev därför lite tid att efter en längre paus uppdatera det senaste här på bloggen.

Efter hallsäsongen återgick jag till mer grundläggande träning och det fanns även lite extra rum för att koncentrera mig på studierna. Den lovande känslan som den sista halltävlingen lämnade i benen fick fortsättning och under hela mars spelade löpningen, frånsett endast några få träningar, bättre och bättre. I stavhoppet lade jag till fyra steg i ansatsen och hoppar nu alltså med 16 steg som möjliggör ett högre grepp och längre stavar som, om tekniken spelar lika bra som med 12 steg, kommer att ge många decimeter i höjd i sommar. Den sista veckan innan avfärden var det dock nära att olyckan var framme om jag inte hade haft tålamodet att anpassa tärningsprogrammet efter att min vad gav ifrån sig ett konstigt ljud under en morgonträning och ömmade de följande dagarna. I och med att jag genast tog emot konsekvenserna klarade sig mig undan med bara några dagar och inte några veckor som det i värsta fall kunde ha blivit.

Den 7.4 reste jag alltså iväg från det våriga Finland tillsammans med 400m häcklöparen Lauri Hassi för att lämna vardagen bakom oss och låta skolarbeten samla sig i en trevlig liten hög. Efter en vecka fick vi sällskap av Lauris bror och min tävlingskumpan Juuso. Befinner mig alltså som bäst i Quarteira i Algarve i Portugal, som är en ny bekantskap för mig efter att de fyra senaste åren belägrat mig i Monte Gordo nära den Spanska gränsen. Vi kommer dock i övermorgon att bege oss tillbaka "hem" till det så välbekanta Gordo för att där genomföra det som återstår av lägret. Som fokus här de första två veckorna har jag haft tekniken i spjut och diskus vid sidan om löpningen. Har fått bra med hjälp av Eduard Hämäläinen (trippel VM-silvermedaljör) i både diskus och spjut samt även en häckträning. Det har varit väldigt givande och jag har stor respekt för honom både som föredetta världsstjärna och som tränare. Det har varit väldigt tursamt när min egen tränare först anländer till Monte Gordo nästa vecka. Gjorde även en spjutträning i grannbyn Alfamar där spjutkastarna håller läger och den gamla spjutgurun Leo Pusa, som alltid är villig att hjälpa till, kom och tittade på mina kast. Feedbacken har varit väldigt positiv från alla håll och det känns som om jag nu börjar vara redo att ta ett större kliv framåt i de långa kastgrenarna i sommar. Över lag har träningen fungerat bra här och miljöombytet har varit förfriskande. Sprang min sista hårda löpträning här igår, vars grundtanke är att mest kontrollera om jag fortfarande är i 4.30 form på 1500m. Nu står det i turen en liten paus i det hårda tränandet för att jag med fräsch kropp ska vara redo för de sista dryga tre veckorna som återstår.

Här ett litet smakprov på hur det, förhoppningsvis, kommer att se ut i sommar - om inte bättre ;)


//OY

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar