onsdag 5 mars 2014

Blickarna mot sommaren

Hallsäsongen kom och gick. Den avslutades förra veckoslutet i Jyväskylä där hall-FM i mångkamp avgjordes. Fick med mig min andra FM-medalj på seniornivå (brons) efter min medalj av samma valör i Kaleva spelen 2011. Mångkampen lämnade mycket att önska trots att känslan var den bästa i år. Det mesta fungerade som det skulle men två katastrofinsatser i längdhoppet och på 60m häck gjorde att slutpoängen inte blev så mycket att hurra över. En förbättring från Tallinn såklart, men resultaten gjorde mig inte rättvisa den här gången. Lämnade dock en god eftersmak eftersom det börjar fungera bättre och som min tränare sa efteråt har jag nu ett så stort försprång jämfört med förra året att om jag lyckas slipa formen lika bra som ifjol kommer sommaren att bli väldigt intressant. Serien: 7,27 - 671 - 13,14 - 191 - 8,62 - 460 - 2:45,54 = 5369p.

Om en dryg månad kommer jag att, som ifjol, åka på ett fem veckors södernläger till Portugal. Först i turen för de första två veckorna står Quarteira som kommer att bli en ny bekanskap medan de sista veckorna sedan spenderas i det redan så bekanta Monte Gordo. Monte Gordo har kommit att bli som ett tredje hem efter alla vårar jag varit där. Det är så lätt att komma till en bekant omgivning där man vet precis var man har allting.

Sprang även en lita udda distans för ett par veckor sedan: 300m. Hade oturen att hamna på den första banan så löpningen var väldigt ojämn men sluttiden (37,06) gav mersmak och fick mig övertygad om att mina egenskaper med tanke på 400m är bättre än någonsin. 

En sak från FM veckoslutet som värmde hjärtat var att få se min äldsta tävlingskamrat (Samuli Bryggare) tillbaka i topp form och kamma hem mästerskapet. Vi har i princip vuxit upp på tävlingsbanorna tillsammans och dominerade i tur och ordning mest längdhopp och mångkamp i juniorklasserna. Blev lite nostalgisk känsla att åter igen stå på samma prispall. Våra pappor tävlade mot varandra på 80-talet så man kommer inte undan att vi har ett speciellt band. Känns alltid extra speciellt då vi tävlar mot varandra och jag är säker på att vi inom de närmaste åren kommer att sparra varandra till bra resultat.

Nu tillbaka till tentläsandet. So long

//OY

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar